tisdag 1 mars 2011

LCHF Mjöl

Något som många frågar mig är vad jag bakar med för mjöl nu när jag äter lchf. Jag brukar variera mig med två olika sorters mjöl, ett nötmjöl och ett frömjöl. Passar på att göra en stor sats mjöl när jag ändå är igång. Mjölet förvarar jag i burk i kylen.

Nötmjöl ca 1 liter

200g sötmandel
200g hasselnötter
2 dl cashewnötter
2 dl kokosflingor

Mixa till mjöl i matberedaren.


Frömjöl ca 1 liter

2 dl sötmandel
1dl hela linfrön
1 dl sesamfrön
2 dl solrosfrön
2 dl pumpakärnor
2 dl kokosflingor

Mixa till mjöl i matberedaren.

Nu har ni 2 olika mjölsorter att exprimentera med. Tänk på att nötmjölet innehåller mer kolhydrater än frömjölet. Blanda görna båda sorterna för att få flera varianter på mjöl! Idag blev det pannkaka på nötmjöl. Mumsigt! Receptet får ni imorgon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar