söndag 3 november 2013

Träning m Måns


Idag är jag en extra stolt mamma. Måns sprang hela 2.5 km utan gå pauser! Han tyckte det var så roligt. När jag springer med Måns blir det alltid 2.5 km i hans tempo sen lägger jag till t.ex styrkeövningar efteråt i form av utfall, grodhopp m.m. Idag blev det backintervaller efter löpningen. Måns var med på en vända i backen sen startade han mig och hejade på istället. På helgerna när jag har Måns(har han varannan vecka) så försöker vi få till ett pass tillsammans. Det är så roligt att ha med Måns i spåret och han tycker det är så kul. Det måste såklart vara på hans villkor. Han får alltid välja om han ska med eller inte men oftast vill han det.

 När jag började att springa med Måns blev det gå/springa i 1 km spåret. Vi körde fartlek, "vem hinner förts till lyktstolpen där borta?" När vi började med 2.5 km spåret så gjorde vi samma sak. Vissa gånger sprang han mer och vissa mindre. Det jag gjorde när han gick var att springa fram och tillbaka så han såg mig hela tiden. Intervaller och fartlek med andra ord. Så visst går det att träna bra när barnen är med. De vill göra som mamma och pappa, och de tycker det är roligt att vara med. Men låt dem bestämma hur långt de springer. Var där och stötta och peppa. 
Så ut i spåret med barnen! Lek och ha roligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar