söndag 31 juli 2011

Tårta med chokladtryffel

Denna tårta hade jag med mig till min systersons kalas igår. Den togs emot bra tycker jag. Den fick kommentaren "gud vilken god tårta" och det innan de visste att den var lchf:) Syrran tyckte den var "helt okej". Min pappa som är riktigt fettskrämd och klagar på att jag har så mycket fett i maten nuförtiden tyckte också den var god. "Det känns att den är nyttig" sa han. Tårtan är mäktig så den räcker till många. 



Jag använde min chokladkaka som botten. Delade den i två och hade i hallongrädde(1.5 dl grädde och 1 dl hallon). Över tårtan hade jag chokladtryffel.

Chokladtryffel

150g mörkchoklad 70-90%
1.5 dl grädde
25g smör

Koka upp grädden och ta från plattan. Smält chokladen i grädden. Lägg i smöret och blanda om tills smeten blir blank. Ställ i kyl eller frys och låt smeten halvstelna. Bre tryffeln över tårtan och dekorera med några blommor eller vad du vill. Jag tog en orkidé. Låt tårtan stå kallt till servering.

2 kommentarer:

  1. Hur länge tog det att göra den??

    SvaraRadera
  2. Anonym: Ca 45 min tog det att göra tårtan. Då har jag räknat bort tiden för tryffeln att stelna lite./Therese

    SvaraRadera