torsdag 20 februari 2014

Parmesanlax


Fisk är något vi äter jättemycket av. Jag försök se till att servera det vid middagen i alla fall 2 dagar/vecka. Jag äter ju fisk betydligt mer då jag har tonfisk oftast i mina sallader i matlådan just nu. Idag gjorde jag en laxrätt som jag hämtat inspirationen till i en av 56kilo´s böcker. Det blev jättegott och jag kommer garanterat göra det igen.


Parmesanlax
4-6 port

6 laxfiléer
3 dl créme fraiche
1½ dl grädde
2 msk dijonsenap
1 påse riven parmesanost
1 msk tomatpuré
½ dl hackad dill
½ dl hackad persilja
salt & svartpeppar
smör till formen
3 dl riven gratängost

Lägg laxen i en smörad ugnsform. Salta & peppra. Vispa ihop övriga ingredienser utom gratängosten och häll det över laxen. Strö över den rivna osten och gratinera i 20-25 min på 175 grader(varmluft). Vi serverade smörstekt sparris m vitlök och ugnsrostad sötpotatis och palsternacka. Fantastiskt gott! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar