tisdag 20 september 2016

Ta ditt cellprov

Idag var det åter igen dags för kontroll hos kvinnokliniken. Tänk att det snart är 2 år sedan jag opererades för livmoderhalscancer. Tiden går så fort. Jag är alltid så nervös inför dessa kontroller och jag blir lika lättad varje gång jag får gå därifrån med vetskapen att cancern håller sig borta. Allt såg bra ut idag och jag fick ett fint armband med viktigt budskap på när jag hade tagit prover. Det var tack vare ett rutin cellprov som min cancer upptäcktes.  


I Sverige har vi kommit långt. Livmoderhalscancer är numera en ganska ovanlig sjukdom. I andra länder där få kvinnor tar cellprover regelbundet är det en av de vanligaste cancerformerna. Undersökningen går snabbt, gör inte ont och är det bästa sättet för att upptäcka cellförändringar i tid. Så ta dig tid. Var rädd om dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar