lördag 18 oktober 2014

Vänner & svåra besked


När man går in i en svår period i livet som t.ex som jag när jag fick besked om att jag har cancer, så är det inte ovanligt att nära vänner har svårt med det. De vet inte hur de ska hantera det. Jag vet själv med mig att jag tycker det är svårt att veta vad man ska säga om t.ex en väns närstående har gått bort. Man vill finnas där för personen men man vill inte vara påträngande, man tror att personen som drabbas vill vara ifred och man vill inte störa. Men det är ju ofta helt fel. Det har jag insett nu. Jag har flera vänner som knappt hört av sig som jag trodde skulle finnas där nu när jag går igenom detta. Jag har fått kommentarer som: "hör av dig om du behöver prata", "jag finns här för dig, bara ett samtal bort". Det är jättesnällt av dem att säga så men det är mycket lättare för mig om de ringer eller kommer förbi på en kopp kaffe. Nu blir det jag som måste höra av mig till "alla"och det orkar jag inte. Jag har även vänner som jag inte trodde skulle höra av sig alls som istället varit ett stort stöd för mig. Tänk vad olika det kan vara:) Vad jag har hört så är detta inte ovanligt. Och jag menar inget illa mot de vänner som inte hör av sig. De vill mig väl det vet jag och tror förmodligen att jag inte vill/orkar prata? Men jag behöver prata och jag pratar gärna om detta. Det är ett sätt för mig att bearbeta allt som hänt och händer.

Jag ångrar att jag inte ringde oftare till min vän som miste sin pappa för något år sen eller till min vän som blev deprimerad. Det ångrar jag nu. Man kan inte göra saker ogjorda men framöver kommer jag hantera sånt här annorlunda<3 Det är såklart olika för olika personer hur de känner och då får man fråga hur just den personen vill ha det. Så tycker jag<3

Vad tycker ni? Hur skulle ni vilja att era vänner gjorde?

1 kommentar:

  1. Du har så rätt i dina tankar. Det är inte lätt för någon part och som du skriver så tror jag att många känner att man tränger sig på.

    Jag skulle nog vilja att mina vänner ringde mig, kom över på en fika eller kanske bara för att titta på en film.

    Många kramar Jennie

    SvaraRadera