tisdag 7 oktober 2014

Äntligen hemma!

Äntligen hemma! Eller jag har egentligen varit hemma sen lördagskväll. Men det har tagit några dagar att komma i ordning och jag har varit väldigt trött så därför har jag inte skrivit tidigare. Operationen gick bra. De tog bort det de skulle(livmodern, äggstockar och lymfkörtlar). Jag var otroligt nervös innan jag åkte ner till Linköping men väl på väg i tisdags så kom det ett lugn över mig. Jag fick träffa en läkare som berättade om operationen, ta prover och träffa narkosläkaren på tisdagen. Onsdag förmiddag var det dags och då blev jag jättenervös igen. Men så möttes jag av ett underbart läkar/narkosläkarteam som tog så väl hand om mig så jag somnade lugn. Operationen var robotassisterad, dvs en titthålsoperation där de gick in med kamera genom naveln och hade 4 st titthål där de utförde själva operationen. Jätteskönt att slippa ett stort snitt. Tänk vilken teknik det finns. Nu är det bara att vänta upp till 8 veckor innan jag får provsvaren på analysen av det som de opererade bort. Håller tummarna att de inte hittar något mer.


Dagen efter operationen fick jag besök av en sjukgymnast som skulle se till att jag kom upp på benen direkt. Detta för att återhämtningen går snabbare och för att förhindra blodproppar. Så fort jag satte mig upp blev jag illamående och kräktes. Men efter det gick det att stå upp ett tag. Målet var att sätta sig upp/ställa sig upp och ta några steg en gång i timmen. Det var tufft och jag kräktes ytterligare en gång under första dagen men sen gick det lättare och lättare. Det var även tufft att komma igång att äta. Min sambo fick mata mig första dagen för att jag skulle få i mig något men sen har det gått bra och nu äter jag nästa som vanligt.

Det jag kämpar med just nu är att lära mig kissa igen. Ja det låter kanske konstigt men urinblåsan blir lite sur när läkarna är där omkring och pillar och puttas;) Så jag har en suprapubisk kateter(kateter genom bukväggen in till urinblåsan) för att hjälpa till på traven nu i början. Jag stänger katetern på dagarna och försöker kissa som vanligt var 3:e timme och tömmer sen via katetern efter. På natten nu i början är katetern öppen och jag kopplar till en påse som jag kissar i. Jag skriver upp hur mycket jag kissar själv och hur mycket jag tömmer via katetern. Innan jag får ta bort katetern måste jag kunna kissa minst 1,5 dl varje gång och då också tömma max 1,5 dl via katetern. Det brukar ta ett par veckor. Ja det är bökigt och drygt men ett måste. Ska bli så skönt när det är över.


Som toppen på moset så måste jag även ta Innohepsprutor under 28 dagar för att förhindra blodproppar. Jag är spruträdd men dessa är det en så liten och fin nål på så den funkar. Men jag skulle aldrig kunna ta den på mig själv som vissa gör. Nej det är faktiskt min snälla sambo som tar dessa på mig. bara 21 st kvar...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar