onsdag 24 september 2014

En vecka till operation


Fick hem kallelsen till operationen för några dagar sedan. Jag hade inte tänkt så mycket på operationen innan. Det var ju så långt kvar till 1 oktober. Men så fort kallelsen damp ner i brevlådan så kom nervositeten. Det är ingen liten op jag ska göra ju. Livmodern, äggstockarna och lymfkörtlarna vid bäckenet ska bort. 

Eftersom äggstockarna försvinner så kommer jag hamna i klimakteriet. Dit ska jag ju nån gång iaf så det tänker jag inte så mycket på. Det jag tänker mer på är lymfödem. Det är 15-20% risk att jag får det. Lymfödem är när en kroppsdel blir svullen pga att lymfvätska samlas där. I mitt fall skulle det isf bli i något av benen. Det finns ingen botemedel mot lymfödem men det finns behandling som kan minska besvären. Lymfödem behöver inte dyka upp direkt efter op utan kan komma år efteråt.

 Klimakteriet kommer jag i dagen efter. Det finns ju hormoner att äta för att minska klimakteriebesvären men jag kommer försöka att inte ta dem. Äter man östrogen ger det en ökad cancerrisk och jag vill bli av med min, inte få återfall eller en annan typ. Så nej tack till östrogen om det går. Det finns ju många naturliga alternativ till hormonbehandling, t.ex naturläkemedel, akupunktur m.m. Men sen är det så svårt att veta hur mycket besvär jag får. Jag kanske inte står ut utan måste ta östrogen.  

Kvällen innan op kommer jag få ta Innohep, ett läkemedel för att förebygga blodpropp. Den ges i form av spruta och jag kommer även få med mig sprutor hem. Läste någonstans att jag ska ta dem under 4v! Och jag som är spruträdd...

Jag tänker mycket på hur jag kommer må efteråt. Hur ont kommer jag ha? Hur kommer jag må psykiskt och fysiskt? Det är bara att vänta och se.....


7 kommentarer:

  1. Hej! halkade in till dig av en slump såg din blogg hos en bloggkompis i hennes bloggar som hon följer! det var ett tungt besked att få cancer,genast blir man både rädd och vill förstås skicka massor av styrka till dig <3 det är tur det finns både skickliga läkare och bra behandlingar..åter igen kram Jessica ps! tror din mamma är Britt ?!bloggvän o instagramvän till mig ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen:) Tack snälla för dina fina ord<3 Ja Britt är min mamma:)

      Radera
  2. Hej💗! Förstår att du funderar över hur du kommer må och vad som kommer efter op. Skickar dig styrke kramar och håller tummar och tår för att allt ska gå så bra som möjligt. Ringer dig innan det är dags💗💗💗

    SvaraRadera
  3. Jag tog såna sprutor själv i 10 dagar trodde inte att jag skulle klara det men man finner sig i det man måste göra och det är snabbt gjort. Klimakteriet är så olika på kvinnor jag äter Östrogen men håller på att trappa ner nu efter 5 år. Det är inte säkert att du kommer känna något eller bara lindriga besvär, jag går på yoga där har hon även hormonyoga,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är ju olika för alla. Hoppas jag får lindriga besvär. Hormonyoga låter spännande. Aha du tog också sprutorna. Då får jag hålla tummarna att det bara är 10 dagar för mig också:)

      Radera
    2. Du är stark och positiv och kommer klara det jätte bra. Kram💗💗

      Radera
  4. Jag håller tummarna för att allt ska gå bra <3

    SvaraRadera