måndag 22 september 2014

Bananplättar m Hallon & Chokladsylt

 Måndag och vab. Måns har åkt på en jobbig förkylning med hosta. Han fick feber i lördagskväll och har haft svårt att sova pga av att han hostar så mycket. Så idag är vi hemma och myser. Vi har tittar på film och läst bok. Till lunchen gjorde jag bananplättar. Gud så goda de var! Lätta att göra också. Till plättarna gjorde jag en hallonsylt med choklad.


Bananplättar
2 port

4 ägg
2 bananer
1 tsk vaniljpulver
smör att steka i

Mixa banan, ägg och vaniljpulver. Stek i plättarna i smör. Servera med t.ex bär, grädde eller sylt.



Hallon & Chokladsylt

250g hallon(jag tog ICAs frysta)
½ tsk vaniljpulver
1-2 tsk honung
1-2 rutor mörk choklad

Koka hallon och vaniljpulver i 15 min. Ta av dem från plattan och smält ner choklad och ha i honung. Låt svalna.


Jag har inget plättlagg så mina plättar fick lite olika former.  


Hittade detta söta plättlagg hos KitchenTime. Kanske får lov att införskaffa ett:)




1 kommentar:

  1. Ser jättegott ut! och samtidigt är det lätt att göra. Synd bara att Måns är sjuk!

    SvaraRadera