söndag 6 april 2014

Bovetebröd i långpanna

 Bovete är trots namnet inte ett sädesslag utan en glutenfri ört och är nära släkt med bla rabarber. Bovete är rik på mineraler och innehåller alla åtta essentiella aminosyror och mycket proteiner(11,1 g). Men det innehåller också en hel del kolhydrater(65,3 g) så detta bröd är inget man ska äta dagligen om man vill gå ner i vikt. Bovete ingår normalt inte i en lågkolhydrats kost så man får helt enkelt testa sig fram om man klarar av att äta det eller inte. Äter man lågkolhydrats kost för viktminskning skulle jag inte rekommendera det men äter man det för hälsans skull och tränar mycket så ser jag inget problem med att ta en skiva då och då. Jag har bakat detta bröd till övriga i familjen för att det ska ha ett glutenfritt alternativ till köpebröden(som jag gärna vill att de undviker). Det är inget bröd som jag kommer äta ofta av, kanske till helgfrukosten ibland. Inspirationen till receptet är ifrån 56kilo men jag har gjort flera ändringar så här är mitt recept:  



Bovetebröd i långpanna
ca 40 skivor/ca 8 g kolhydrater per skiva

50g jäst
8 dl kallt vatten
1 ägg
7 dl bovetemjöl
1 dl boveteflingor
1 dl kruskakli
½ dl fiberhusk
1 st salt
1-2 msk brödkryddor

Rör ut jästen i kallt vatten och ha i ägget. Blanda övriga ingredienser och vispa ner det i vätskan. Vispa ett par minuter och låt sen stå och svälla i 10 min. Fördela försiktigt degen i en ugnsform(ca 20x30 cm) med papper och låt jäsa i ca 2 timmar(eller över natten i kylskåp). Grädda i ugnen på 200 grader(varmluft) i ca 30 min. Låt svalna helt innan du skär i det. Jag delade brödet i 4 bitar och fick ut 10 skivor/bit så det blir ca 8 g kolhydrater/skiva.



1 kommentar:

  1. åå det måste jag testa å göra till D och barnen :) Tack!

    SvaraRadera