måndag 27 januari 2014

Kycklingpaj



I lördags gjorde jag en jättegod kycklingpaj till middag. Varje gång jag gör paj säger jag alltid att jag måste göra det oftare. Det är ju så gott och man kan fylla den med nästan vad som helst. Men tyvärr så glömmer jag och så har det gått flera månader innan nästa gång jag gör paj. 


Pajskal

3 dl mandelmjöl
0.5 dl sesamfrö
40g smör
1 msk fiberhusk
1 ägg
 0.5 tsk salt

Blanda allt i matberedare/mixer eller för hand till en deg. Låt stå kallt i 30 min. Tryck ut den i en form och grädda i 8 min på 175 grader(varmluft). 

Receptet på pajskalet är ifrån 56kilo.

Fyllning

1 liten grillad kyckling el 3 tillagade filéer 
1 färsk broccolibukett 
2 dl creme fraiche
1 msk soltorkade tomater creme
2 krossade vitlöksklyftor
0,5 msk basilika
salt & peppar
3 dl riven ost(jag använde västerbottenost)


Skär kyckling och broccolin i mindre bitar.


Fördela i pajskalet.


Blanda creme fraiche, soltorkade tomater cremen, vitlök, basilika, salt & peppar. Klicka över kycklingen och broccolin.


Lägg över den rivna osten och gratinera pajen i ca 25-30 min på 175 grader(varmluft). Täck med folie om det behövs. 


Testade denna som tillbehör till pajen. Den var jättegod att dippa pajskalskanten i:)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar