torsdag 3 januari 2013

Vaniljkräm & "kaksmulor" efterrätt

Denna smaskiga efterrätt gjorde jag till nyår. Det är faktiskt min syster som utveklat ett av mina tidigare recept så jag ska inte ta åt mig äran helt;). Kaksmulorna gör du av "täcket" till rabarberpajen.
 
 
Kaksmulor
4-6 pers
 
150g smör
1 1/2 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
1/2 tsk vaniljpulver
1 dl hackade hasselnötter
3 msk sukrin(flor)
1/2 krm fransk stevia
 
Smält smöret och blanda i övriga ingredienser. Bre ut på en plåt med papper och grädda i ugnen på 175 grader(varmluft) ca 10 min eller tills den fått färg. Låt svalna.
 
Vaniljkräm
6-8 pers
 
3 st äggulor
3 msk sukrin-flor
1/2 krm stevia
1 tsk vaniljpulver
3 dl grädde
Vispa äggulor, sötning och vaniljpulver i en skål. Vispa grädden i en annan skål. Blanda sedan grädden med äggsmeten och vispa ihop.

 
Varva kaksmulor och vaniljsås i glas. Toppa med passionsfrukt eller valfria bär.

2 kommentarer: