tisdag 3 april 2012

Äppelmarmelad

I Anna Halléns senaste bok finns många smaskiga recept och idag testade jag att göra äppelmarmeladen. Nästa gång ska jag testa att ha kanel i marmeladen. Jag fick göra en liten ändring i receptet då jag inte hade alla ingredienser hemma. Så receptet nedan är inte som orginalet men snudd på:)

Äppelmarmelad
ca 40 bitar

2 röda ekologiska äpplen
1 1/2 pressad citron
5 gelantinblad
1/2 krm stevia
1 tsk flytande honung
kokosflingor till garnering

Riv äpplena med skalet kvar på grova sidan av rivjärnet, över en vid kastrull. Pressa citronen över. Koka upp och låt småputtra på svag värme i 10 min. Lägg undertiden gelatinbladen i en skål m kallt vatten i minst 5 min. Krama vattnet ur bladen och rör ner dem i det färdigkokta moset. Låt moset svalna en stund innan du rör ner stevia och honung.

Klä en liten fyrkantig form, ca 15x18cm m plastfilm. Häll i moset och sätt även plast över. Ställ i kylen att stelna till nästa dag. Strö lite kokosflingor över en skärbräda och stjälp upp marmeladen på kokosen. Skär i små tärningar. Häll upp lite kokosflingor i en skål. Vänd och tryck en bit i taget i kokosen. Lägg bitarna på en fat och låt torka i kylen till nästa dag. Förvara i burk i kylen m smörpapper mellan.


2 kommentarer:

  1. Nej, nu får du sluta fresta mig. Vad mycket gott du presenterar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt!:). Det kommer flera recept idag också;)

      Radera