tisdag 15 februari 2011

C-vitamin


Att c-vitamin är bra att få i sig vet ju nästan alla. Men alla vet inte om de många positiva effekterna c-vitaminet har. C-vitamin är nödvändigt för bland annat bindvävens ämnesomsättning. Det underlättar järnupptagningen i magen(jag fick höra när jag var gravid att jag skulle äta järnrik mat och dricka apelsinjuice till så att järnet lättare togs upp av kroppen t.ex). Lindrig brist kan ge blödningar i tandköttet(vilket leder till tandlossning), försämrad sårläkning, trötthet, muskelsvaghet, ökad risk för infektioner. Allvarlig brist ger skörbjugg. Större doser än RDI av C-vitamin kan även mildra och förkorta exempelvis förkyldningar.

Rekommenderat dagligt intag(RDI) är enligt svenska normer 30 till 60 mg/dag (85/100 mg för gravida/ammande), vilket är betydligt lägre än de amerikanska normerna som ligger på 200 mg/dag. Det räcker dock med 10 mg/dag för att undvika skörbjugg. 

Källa: wikipedia 


Var hittar man c-vitamin då? Födoämnen som innehåller höga halter av C-vitamin är till exempel potatis, olika grönsaker, svarta & röda vinbär, nypon, citrusfrukter. Här nedan ser ni hur mycket c-vitamin några livsmedel har per 100g.  

Broccoli 120,0 mg
Paprika röd 184,8 mg
Paprika gul 204,9 mg
Blomkål 61,5 mg
Apelsin 51,0 mg
Kiwi 67 mg
Mandarin 41,0 mg

Tänk att många grönsaker har mer c-vitamin än frukt! Det trodde jag inte för några år sedan. Så ät hellre paprika än apelsin så får du i dig mer c-vitamin och slipper fruktsocker. Jag har tex börjat ge Måns paprika istället för apelsin hemma. Han får ju frukt på dagis så jag tycker grönsaker är bättre hemma. Sen är jag jätteglad för han älskar broccoli:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar