måndag 21 februari 2011

Blåbärssnittar

Jag tycker det är jättekul att hitta på nya recept och testar mina idéer så ofta jag hinner. Såg ett recept inne hos Anna som jag blev så förtjust i. Hon hade gjort kakor med blåbärsmarmelad. Jättegoda såg de ut att vara. Och genast satte min hjärna igång att arbeta med ett lchf recept i samma anda. Resultatet ser ni har nedan. Smaskiga till tusen är det! De blev härligt spröda, typ drömmarspröda. Mums!


ca 35 st

150g smör
1 krm stevia
2 krm vaniljpulver(ekologiskt, ej socker)
1 ägg
2 dl hasselnötter
2 dl kokosflingor
2 dl sötmandel
1,5 tsk bakpulver

1 dl blåbär(tinade el färska)
1 krm vaniljpulver

Gör så här: Sätt ugnen på 200grader. Lägg hasselnötter, kokosflingor och sötmandeln i en matberedare och mix till mjöl. Lägg i övriga ingredienserna(utom blåbären såklart) och mixa till en kladdig deg. Forma till 3 längder på plåt klädd med bakplåtspapper. Gör en skåra i längderna och lägg i mixade blåbär med vaniljpulver. Grädda i ca 10 min. Ta ut plåten och skär sneda bitar. Ställ in plåten i ugnen igen och stäng av värmen. Låt kakorna stå i ugnen i ca 30 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar